Michèle Noiret

Na haar studies aan het Mudra in Brussel, dansschool opgericht door Maurice Béjart, ontmoet Michèle Noiret Karlheinz Stockhausen. Ze verdiept zich in diens notatiesysteem op basis van beweging en werkt met hem als soliste gedurende een 15-tal jaar. Terzelfdertijd richt ze in 1986 haar eigen gezelschap op. Ze is de auteur van nagenoeg 30 choreografieën die, elk op hun beurt, een universum op zich zijn dat zowel poëtisch als ontstellend is. Sinds 1997 gebruikt ze in haar onderzoek interactieve technologie van beeld en klank om onze perceptie van tijd en ruimte te bevragen. Ze houdt ervan om, dankzij deze instrumenten, verwarring te zaaien en de toeschouwer op een verkeerd spoor te zetten. Daarnaast besteedt ze in haar onderzoek ook veel aandacht aan de uitwerking van een nauwkeurige en heel persoonlijke choreografische taal.

De creatie van dans-film en het bedenken van choreografische personages zijn andere karakteristieken van haar werk. Michèle Noiret was als artieste verbonden aan het Théâtre National de Fédération Wallonie-Bruxelles van 2006 tot 2017 (directie : Jean-Louis Colinet) en aan het Théâtre Les Tanneurs tussen 2000 en 2006 (directie : Geneviève Druet). Ze is lid van de Académie Royale de Belgique.