As part of reporting with Kunstenfestivaldesarts

Violences

Léa Drouet

Theatre

Presentatie: Kunstenfestivaldesarts & Charleroi danse in het kader van News From Home

Concept, tekst en interpretatie: Léa Drouet
Dramaturgie: Camille Louis
Scenografie: Élodie Dauguet
Originele muziek: Èlg
Regie assistent: Laurie Bellanca
Lichtontwerp: Léonard Cornevin
Productie, spreiding: France Morin – Arts Management Agency

Uitvoerende productie: Vaisseau
Coproductie: Nanterre-Amandiers, centre dramatique national, Kunstenfestivaldesarts, Charleroi danse, centre chorégraphique de la Fédération Wallonie-Bruxelles, La Coop asbl
Met de steun van: Actoral – Festival & Bureau d’accompagnement d’artistes, Fédération Wallonie-Bruxelles, Service Interdisciplinaire, Wallonie-Bruxelles Théâtre/Danse, Centre Wallonie-Bruxelles Paris, Shelterprod, Taxshelter.be, ING en Tax-Shelter van de Belgishe federale regering.

Residenties: Kunstencentrum Buda, Charleroi danse, [e]utopia, La Bellone House of Performing Arts, Montevideo

Juni 1942, kort voor de razzia van de Wintervelodroom in Frankrijk. Mado is 10 jaar oud; ze steekt de grens tussen de bezette zone en de vrije zone over met een groep vreemdelingen, zonder haar ouders. De groep wordt vergezeld door een smokkelaar, die Mado’s moeder eerder betaalde met wat dure stoffen. Ze steekt ‘s nachts de grens over en neemt alleen de trein naar Vichy, waar ze voor enkele jaren zal worden opgevangen door een boerenfamilie in de Auvergne. Vertrekkend vanuit het verhaal van Mado, haar grootmoeder, neemt Léa Drouet ons mee in haar nieuwe creatie, Violences. In haar werk laat Léa geen direct geweld zien, maar de omstandigheden waaronder het legitiem wordt. Alleen op het podium, in een zandbak, bouwt en ontmantelt ze bouwsels van muren, landschappen, grenzen, waarlangs het verhaal zich ontwikkelt. Het verhaal van Mado resoneert doorheen recente gebeurtenissen – zoals het verhaal van Mawda, een tweejarig Koerdisch meisje dat werd doodgeschoten door een Belgische politieagent in 2018 – ze weerspiegelen wat hedendaags geweld en vormen van verzet kunnen zijn. Hoewel zand meestal alle sporen opslorpt en vaak ook sporen van geweld uitwist, bevat het hier ook de belofte van toekomstige configuraties. Configuraties die Léa Drouet, verwijzend naar een spelend kind, voor onze ogen uitprobeert en presenteert.

Do. 26.11.2020
20:30
Brussel - La Raffinerie
Voorstellingen
Vr. 27.11.2020
18:00
Brussel - La Raffinerie
Voorstellingen
Za. 28.11.2020
22:00
Brussel - La Raffinerie
Voorstellingen
Zo. 29.11.2020
18:00
Brussel - La Raffinerie
Voorstellingen
1h10