Pièce chorégraphique pour 15 interprètes

Marry Me In Bassiani

(LA)HORDE

Belgishe premiere

Conception et mise en scène : (LA)HORDE – Marine Brutti, Jonathan Debrouwer, Arthur Harel
Avec : l’ensemble IVERONI et le maître de ballet Kakhaber Mchedlidze : Mari Bakelashvili, Gaga Bokhua, Tinatin Chachua, Natia Chikvaidze, Tornike Gabriadze, Iakob Gogotishvili, Tornike Gulvardashvili, Levan Jamagidze, Giorgi Khubaevi, Nika Khurtsidze, Khatuna Laperashvili, Kakhaber Mchedlidze, Neli Mdzevashvili, Anzori Popkhadze, Vaso Tchikaberidze, Tamar Tchumburidze, Natia Totladze, Lali Zatuashvili (en alternance)
Composition sonore : Sentimental Rave
Scénographie : Julien Peissel
Construction décors : Les ateliers du Grand T
Régisseurs généraux : Guillaume Allory et Sébastien Mathé
Régisseur son : Jonathan Cesaroni
Conception lumière : Patrick Riou
Assistante artistique et costumes : Lily Sato
Regard extérieur : Jean-Christophe Lanquetin
Répétitrice : Natia Chikvaidze
Chargée de production et diffusion : Clémence Sormani
Assistant de production : Léo Viguier
Administration : Isabelle Chesneau

Production : (LA)HORDE
Coproduction : Charleroi danse, MAC – Maison des Arts Créteil, Théâtre de la Ville de Paris, Les Théâtres de la ville de Luxembourg, Maison de la Danse, TAP – Théâtre Auditorium de Poitiers, CCN de Nantes, Bonlieu – Scène nationale Annecy, Teatro Municipal do Porto, Kampnagel Hamburg, La Comédie de Clermont-Ferrand – scène nationale, Fondation BNP Paribas, Institut français, Les Salins – Scène nationale de Martigues
Soutien : Le Grand T – Théâtre de Loire Atlantique, Fondation BNP-Paribas

(LA)HORDE est artiste associé à la MAC – Maison des Arts Créteil
(LA)HORDE est en résidence à la Gaîté Lyrique

Het collectief (LA)HORDE zet zijn onderzoek verder aangaande dans die uitgedaagd wordt door zijn evolutie op internet. Aanvankelijk geïnteresseerd in de jumpstyle, zijn de drie artiesten op onderzoek getrokken naar de oorsprong van de zogezegde “folkloristische” dans. De traditionele Georgische dans, in de neergang van zijn evolutie en de bijzonderheid van de geografische ligging tussen Oost en West, leek hen de ideale kandidaat. Ze reisden verschillende malen naar de Georgische hoofdstad Tbilissi om er zowel traditionele dansers te ontmoeten als ook demonstranten die op techno muziek voor het parlement stonden te betogen als reactie op de razzia’s die de politie heeft gevoerd op verschillende clubs van de stad. De vragen over de politieke betekenis van dans botsten vervolgens op het onderscheid tussen een “gearrangeerde” traditie ten dienste van politieke belangen en de huidige macht van de jongerenemancipatie. Zo hebben ze een dans vol betekenis gevonden die zich verzet tegen de puur decoratieve mogelijkheden van beweging en die tegelijkertijd de levendigheid van de virtuositeit omarmt.

Za. 12.10.2019
20:30
Charleroi - Les Écuries
1h30