Pièce chorégraphique pour drones et danseurs

Phoenix

Eric Minh Cuong Castaing

Creation 2018 / Belgian premiere

Conception : Eric Minh Cuong Castaing
Chorégraphie : Eric Minh Cuong Castaing
en complicité avec les danseurs Jeanne Colin, Kevin Fay, Mumen Khalifa, Nans Pierson et le Myuz GB Crew (Meuse Abu Matira, Hamad Abu Hasira, Mohammed Abu Ramadan)
Intervention chorégraphique : Aloun Marchal
Traduction : Tamara Saade
Robotique Drone : Scott Stevenson
Dramaturgie et aide à la conception : Marine Relinger
Création sonore : Grégoire Simon, Alexandre Bouvier
Lumières : Sébastien Lefèvre
Vidéo : Pierre Gufflet
Régie : Julien David, Mahmoud Alhaj
Cameraman à Gaza : Mostafa Abou Thoria
Montage vidéo : François Duverger
Aide à la coordination à Gaza : Suzanne Groothuis et Ingrid Rollema, Pieter de Ruiter
Regards : Youness Anzane, Alessandro Sciarroni, Pauline Simon, Anne-Sophie Turion
Remerciements : Emio Greco, Peter C. Scholten, Jan Goossens, Hildegard De Vuyst, Annie Bozzini, Thomas Peyruse, Karam Al Kafri, Julie Moreira-Miguel, Mehdi Ben Khouja, Caroline Dumont, Emilie Gillot, Emeline Villard
Production : Cie shonen
Coproduction : Charleroi danse, Ballet National de Marseille, Festival de Marseille, Pôle Arts de la Scène – La Friche la Belle de Mai, VIADANSE – CCN de Franche-Comté à Belfort, Institut français du Liban, tanzhaus nrw Düsseldorf, Centre d’arts visuels 2angles à Flers, HELLERAU – Europäisches Zentrum der Künste Dresden, CCN de Créteil et du Val-de-Marne / Compagnie Käfig, Fonds Transfabrik, HOPE Fondation
Soutien : DRAC PACA, Institut français à Paris et Ville de Marseille, Fonds Transfabrik, HOPE Fondation, DICRéAM, groupe Caisse des dépôts, prêt studio des Laboratoires d’Aubervilliers

Création 2018, Festival de Marseille

The creation of Phoenix should be flagged as a key date in the history of dance for marking the appearance of a drone in choreography. Eric Minh Cuong Castaing, who is forging a relationship between dance and new technologies, is at the controls. Three dancers interact with drones flown live, absorb their background noise, the sound they produce and their position in the space, thus sharpening their own “radar sense”. The second part opens a window on the world and, more specifically, on Gaza. Connected in real time with artists over there who have to put up with drones the whole time, the show continues by disclosing other sensitive testimonies, other dances, other practices in an elsewhere where the drone has a tragic function.

Fri. 19.10.2018
20:00
Charleroi - Écuries
50'