Recréation pour 9 danseurs et un groupe d’enfants de Berlin et Charleroi

enfant

Boris Charmatz

Chorégraphie : Boris Charmatz
Interprétation : Ashley Chen, Olga Dukhovnaya, Nuno Bizarro, Matthieu Burner, Julien Gallée-Ferré, Peggy Grelat-Dupont, Maud Le Pladec, Thierry Micouin, Solène Wachter
Enfants : un groupe d’enfants de Berlin et Charleroi
Cornemuse : Erwan Keravec
Lumières : Yves Godin
Son : Olivier Renouf
Machines : Artefact, Frédéric Vannieuwenhuyse, Alexandre Diaz
Assistant : Johanna Lemke, Frank Willens
Régie générale : Fabrice Le Fur
Régie plateau : Max Potiron, François Aubry
Costumes : Laure Fonvieille
Habilleuse en tournée : Stefani Gicquiaud
Travail voix : Dalila Khatir
Lutherie logicielle : Luccio Stiz

Producteurs associés : Musée de la danse, Volksbühne Berlin
Production 2011 : Musée de la danse – CCN de Rennes et de Bretagne
Coproduction : Festival d’Avignon, Théâtre de la Ville de Paris, Festival d’Automne à Paris, Internationale Sommerfestival Hamburg, Siemens Stiftung, TNB – Théâtre National de Bretagne, La Bâtie – Festival de Genève, Kunstenfestivaldesarts
Soutien : Ministère de la Culture et de la Communication, Conseil régional de Bretagne, Ville de Rennes et Rennes Métropole, Institut français
Collaboration : Ligue de l’enseignement d’Ille-et-Vilaine
Remerciements : Or Avishay, Eleanor Bauer, Julia Cima, Raimund Hoghe, Julien Jeanne, Lénio Kaklea, Pierre Mathiaut, Mani Mungai

Musée de la danse est subventionné par le Ministère de la Culture et de la Communication (Direction Régionale des Affaires Culturelles / Bretagne), la Ville de Rennes, le Conseil régional de Bretagne et le Conseil général d’Ille-et-Vilaine.

Création 2011, Cour d’honneur du Palais des papes, Festival d’Avignon
Recréation 2018, Volksbühne, Rosa-Luxemburg-Platz, Berlin


Une co-présentation Charleroi danse et Mars, Mons arts de la scène

Not at all a fan of refined ballets, Boris Charmatz considers dance to be “a thought that is read, written and shaken about until it takes shape”. First performed in the Cour d’honneur of the Palais des Papes at the Festival d’Avignon in 2011, enfant brings together nine professional dancers, a bagpiper, a group of children and a wrecking crane. But instead of the exuberant vitality that might be associated with the very young, the children arrive on stage lifeless, carried by the dancers who then place them on the floor. Charmatz calls it “the dance of the sleeping and abandoned”. Gentleness and delicateness then make way for much more vigorous manipulations and an inversion of roles, with the children taking malicious delight in manhandling the adults’ bodies. Who is leading the dance? A constantly evolving mass, the raging swarm in enfant allows a game of tension and release to emerge that combines the force of inertia with a process of transformation, producing hybrid images suspended between rest and agitation, dream and dancing in a ring.

Fri. 09.11.2018
20:00
Charleroi - Les Écuries
Sat. 10.11.2018
20:00
Charleroi - Les Écuries
60'